Hvis din strategi var en gryde, ville den se sådan her ud

Gryde

Hvis du ikke smiler, når du læser dette indlæg, må vore veje skilles. Hurtigst muligt.

Også selvom det er et alvorligt emne, som indlægget handler om. Så alvorligt, at jeg vil lade David Cameron lægge ud.

Sådan her sagde Cameron tilbage i 2010, da han nedsatte sit Behavioral Insights Team (BIT), der skulle bruge adfærdsdesign og nudging til at ændre borgernes adfærd:

”Politik og politikere vil kun få succes, hvis de faktisk behandler folk, som de er, snarere end hvad man ønskede, de var.” – David Cameron

Ideen er enkel: Byg et samfund, der passer til de mennesker, der bruger det. Med alle de smukke nuancer, astronomiske evner og katastrofale begrænsninger vi rummer.

Det er det, vi arbejder med i TNC hver dag – uanset om det handler om forandringsledelse, håndhygiejne, pension, strategi eller noget helt fjerde. Hvordan man bygger løsninger, der passer til den menneskelige natur.

Det lyder enkelt. Selvfølgelig skal vi det. Alligevel ser vi hver dag processer, strategier og initiativer, der er konstrueret så milevidt fra de mennesker, der skal bruge dem, at det skriger til himlen.

Det er bare så satans kompliceret at forstå, når vi taler om processer, strategier og andre abstrakte problemer, vi beskæftiger os med. Men det er det ikke, når man bruger produktdesign som reference.

Når et design ikke passer til den måde, vi er indrettet på, ser og mærker vi det med det samme.

Så her er mit spørgsmål: Hvordan ville jeres strategi se ud, hvis den var en gryde? Ville den være bygget præcist til det menneske, der skal bruge den – eller ville den se ud som gryden øverst i indlægget?

Verdens mest frustrerende produkter ville se sådan her ud

Arkitekt og grafisk designer Katrina Kamprani har designet en mængde produkter i deres mest frustrerende form. Og min pointe er, at vi hver dag ser strategier, der er metaforer på disse produkter.

Så nu skal vi fejre processer, strategier og beslutninger, der ville være dumpet, hvis de nogensinde var røget i produktion som et konkret produkt. Og vi visualiserer dem gennem produktdesign.

Og så skal vi huske os selv på, at vi alle hver dag søsætter strategier, vi ville have grinet hele vejen ud af manegen, hvis vi var stødt på dem som et produkt. Her er 8 eksempler (fyld meget gerne på i kommentarfeltet):

1. Vi kommer med din nye vaskemaskine mellem 8 og 16-skandalen (så tag en fridag for at købe af os)

horrible-design

2. PostDanmarks leveringstid på et stykke papir herfra og til Roskilde er nu 5 dage

Vandkande

3. Fejlmeddelelser på en Windows-computer

Bestik

4. Rejsekortets måde at beregne sine priser på

Gummistøvler

5. Jeres nuværende strategi

Kop

6. 9 ud af 10 breve fra kommunen

Stol

7. Det faktum, at vi både har et blåt og et gult sygesikringskort

Sovsegryde

8. Længden på Aldis varebånd

Nårh, ja.

Aldi

 

Har du et eksempel på en frustrerende proces?

Opfordringen er: Lad os nu bygge løsninger til de mennesker, der skal bruge dem. Og lad os bruge al den fantastiske evidens på feltet fremfor at forfalde til gamle løsninger, fordi de føles rare, eller fordi vi plejer at gøre det på den måde.

Og mens du tænker over det, så er det i dag helt gratis at komme med eksempler på frustrerende oplevelser af processer, der ikke er bygget til de mennesker, der skal bruge dem. Har du et godt eksempel? Så lad mig høre fra dig i kommentarfeltet 🙂

Hvis du vil lære at bygge strategier til rigtige mennesker, kan du jo starte med at tage vores gratis online workshop i adfærdsdesign.

 

Om Bro

Kommentarer

  1. Sikke en skøn og meningsfuld kobling, Morten. Tak 🙂

    En af mine venner lagde for nylig et billede af sådan et vi-var-forbi-med-en-pakke-men-du-var-ikke-hjemme-brev på Facebook med tilhørende tekst:

    “Jeg har fået et brev med posten i dag her den 7. april. De har været på min adresse for en uge siden med en pakke til mig. Men jeg var ikke hjemme. Så de kørte hjem og satte nogle mennesker til at skrive et brev, putte det i en kuvert, give det til PostDanmark, hvor så nogle andre mennesker har fragtet det her brev ud til min adresse. Det kører for det moderne samfund, folkens.”

  2. Tak for et godt grin – og ikke mindst stof til eftertanke.

  3. Susanne Birkebæk says:

    Overflader – på husholdningsprodukter, som det er tanken, man skal bruge til fødevarer, direkte eller indirekte!
    Hvorfor kan de ikke være glatte, uden små gemmesteder, uden pynteriller og unødvendige samlinger?
    Og – Hvorfor skal det være lettere at bruge en håndholdt kniv end at samle, anvende og adskille maskinen for at få den gjort rent?
    Hvorfor prøver designere ikke at anvende OG rengøre deres unikke produkter, inden de bliver sat i produktion?

    • Morten says:

      Hej Susanne – jeg havde faktisk aldrig tænkt på det. Men det er jo fuldstændig rigtigt. Tak for at give mig en ting mere at irritere mig over:)

      /M

  4. Marie-Louise says:

    Èt ord: Nem-id! Jeg oplever en mental kamp der, uden undtagelse, efterlader mig udmattet, ør i hovedet og drænet for energi, hver gang jeg skal finde det djævelske kort frem, argh. Fri mig for det onde herunder Nem-id;)

    • Morten says:

      Tak for kommentaren Marie-Louise. Det er jo en klassiker. Jeg er enig, men jeg vil dog sige, at de har ‘oppet’ sig lidt de senere år. Især mentalt er det jo stadig en dræber.

  5. Dorthe Hansen says:

    Jeg vil ikke bidrage med frustrerende erfaringer – men vælger at fokusere på, at ændringer til det bedre er muligt.

    Se gerne dejlig læsning her: http://denoffentlige.dk/droppede-npm-og-fik-glade-medarbejdere-tilfredse-borgere-og-en-effektiv-sagsbehandling

    • Ane Grøngaard says:

      Dorthe, jeg skulle lige til at dele den dejlige læsning fra denoffentlige, men skønt at se, du allerede har gjort det!

    • Morten says:

      Dejligt, at det ikke lykkedes mig at gøre dig frustreret, men at du i stedet for sendte et positivt eksempel. Tak!

  6. Ole Olesen says:

    NemId medarbejder signatur: Jeg har prøvet flere gange men har efterhånden droppet idéen. Et par gange har jeg troet at, det ville dukke op i posten, men nej. Når jeg fik firmarelateret post i min E-boks (aka. “Den digitale dobbeltpostkasse”), kan jeg ikke læse det med min personlige NemId. Så skal jeg bruge med medarbejdersignatur. Ét af problemerne i bestillingen, har været at det kræver autentifikation/rettighedstildeling fra firmaet for at kunne bestille medarbejdersignaturen. Denne udstedes af direktøren i firmaet, som skal logge ind med sin medarbejdersignatur. Nu er jeg er selv direktør i firmaet og kører enkeltmandvirksomhed uden ansatte, så det er desværre lidt af et paradoks, som jeg aldrig fik løst, selv efter at have benyttet Danid’s omkostningsfulde “support”. Jeg vil nok egentligt også principielt set mene at en “medarbejder” i ordets forstand, burde være én som arbejder “med” nogle andre, men den har jeg så nok misforstået..

    • Morten says:

      Hej Ole

      Helt enig – det er jo helt galt. Især det med den dobbelte postkasse… Det skal jo ende galt.

  7. Tak for et tankevækkende indlæg!

    En adfærds-klassiker på mit arbejde, er historien om en brugsanvisning, vi skulle lave.

    Vi var kræsne, og ønskede os en virkelig state-of-the-art-brugsanvisning, der kunne besvare alle kundens spørgsmål.

    Med fire flotte illustrationer i brugsanvisningen, viser vi f.eks. hvordan brugeren skal åbne emballagen.

    Dejlig info, naturligvis …. men når man skal åbne emballagen, for at få at vide hvordan man åbner den, er Moment of Power passeret for længe siden ….

    Det grinede vi meget af den sommer.

    • Morten says:

      Ole, det var en god sommer! Og tak for dit gode eksempel – og synes, emballage-infoen er udtryk for VIRKELIG at ville sin kundeservice…:)

  8. Mogens says:
    • Morten says:

      Hej Mogens, det er jo bare utrolig sjovt og rigtigt. Den stjæler vi lige til vores FB-side…

  9. Ken Petersson says:

    Jeg var for nylig en tur forbi hospitalet, inden mit første besøg havde de sendt mig en indkaldelse og et skema jeg skulle udfylde. Elektronisk via Eboks, de er jo med på den elektroniske bølge!
    Jeg udfyldte skemaet (som lidt irriterende var en pdf fil) og tog den med. De troede så jeg var gal, fordi de havde da ingen mulighed for at modtage skemaet elektronisk.
    Den, ifølge hospitalet, rette fremgangsmåde var, at jeg skulle udskrive skemaet hjemme, udfylde med kuglepen, medtage det på hospitalet, hvor sygeplejersken så skulle indtaste mit skema og efterfølgende smide det ud.
    Logisk hvorfor tænkte jeg ikke på det!

    • Morten says:

      Hej Ken, godt at høre fra dig. Og tak for eksemplet, som jo både er sjovt – og helt horribelt på samme tid.

  10. Hanne says:

    Kontaktlinser…
    Det, der er anført med den mindste skrift er styrken på linsen!? Det jeg har mest brug for, er STORE flotte tal, så jeg kan komme den rigtige styrke i det rigtige øje!
    Det der til gengæld er skrevet med store typer, er “Daily disposable”. Jo tak, men jeg vil jo gerne lige bruge dem først :o)

    • Morten says:

      Hej Hanne

      Jeg har aldrig selv brugt linser, men mange af mine venner har. De har gjort mig opmærksom på det – og 100 andre underlige ting ved linser. Tak for eksemplet.

    • Hej Hanne.

      Det problem løste jeg ved at bede min optikker om at sørge for at æskerne altid var markeret med et V eller et H, så jeg vidste hvilket øje linsen skulle i! Jeg kan nemlig aldrig huske hvilket øje der er – og hvilket der er +! H og V er tydeligt markeret i et hjørne på æsken, nu skal jeg så bare huske hvilket øje der er hvilket når jeg sætter dem i 🙂

  11. Støvsugerposer! Hvorfor? Og hvorfor skal der være så mange forskellige slags?

  12. Ulla Madsen says:

    He he – tak for en god griner allesammen. Især den med vejledningen om hvordan man åbner emballagen fik mig til at grine højt.

    Unødvendigt tidsspilde er også telefonisk kontakt til et firma, hvor man skal taste sit telefonnummer, cpr, registreringsnummer eller lignende. Og du så bliver bedt om samme, når du endelig er sluppet gennem køen, og får en person i røret ???

  13. Hvorfor passer bagepladen fra ovnen ikke ned i vasken?
    Hvem har fundet på at standardmål på hhv vask og ovn ikke må passe sammen?

    Og hvem har opfundet bilmåtter af det der krøluldsagtige materiale, som man bare ikke kan gøre rene. Det kan ikke lade sig gøre. Det kan det ikke!

Speak Your Mind

*